Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.

Dansk erhvervslivs e-handel

Erhvervsstyrelsen arbejder for at styrke danske virksomheders omstilling til digital handel og arbejder for at skabe en endnu mere konkurrencedygtig e-handel.

Markedet for e-handel er kraftigt stigende og forventes at vokse markant nationalt og internationalt de kommende år. Det åbner nye muligheder for danske virksomheder, men indebærer også, at konkurrencen øges i takt med, at flere udenlandske virksomheder træder ind på det danske e-handelsmarked, både via egen web-shop og via online platforme. Det udfordrer danske e-handelsbutikker, men også danske ’offline’ butikker – både B2B og B2C.

Dansk e-handel er vokset med ca. 15 pct. årligt siden 2011, og alene forbrugernes e-handel nærmede sig 90 mia. kr. i 2015. Samtidig er danske forbrugeres e-handel i høj grad internationaliseret, hvor op mod 1/3 af danskernes samlede e-handel lægges i udlandet. Til sammenligning går blot 10 pct. af dansk erhvervslivs samlede e-handel via internettet på ca. 150 mia. kr. i 2015 til kunder i andre lande. Det betyder, at selvom danske virksomheder eksporterer for mere end 1.000 mia. kroner er under 2 pct. e-handel via internettet. Samlet set betyder det, at den danske e-handelsimport i 2015 var mindst 10 mia. kr. større end den danske e-handelseksport.

Øget e-handel i dansk erhvervsliv

En undersøgelse af dansk erhvervslivs e-handel viser, at kun hver femte danske e-handelsvirksomhed udnytter det fulde potentiale ved e-handel. Særligt mange små e-butikker halter bagefter bl.a. på områder som lagerstyring, dataanalyse og dataopsamling.

Erhvervsministeriet har nedsat et digitaliseringspartnerskab for detail-, engros- og e-handel med Dansk Erhverv, DI Handel, DI Digital, FDIH, IT-Branchen og Erhvervsstyrelsen (sekretariat), som bl.a. i 2015 afholdt en række udviklingsforløb for små og mellemstore virksomheder for at styrke virksomhedernes brug af online tilstedeværelse og data. Partnerskabet har i 2016 udarbejdet anbefalinger til, hvordan dansk e-handel kan styrkes. Anbefalingerne er overleveret til erhvervsministeren december 2016.