Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Pressemeddelelse03.11.2013

Danmarks Vækst- og Iværksætteruge klar med 200 events i uge 47

Emner: Vækst og iværksætteri

Nu åbner tilmeldingen til over 200 arrangementer i Danmarks Vækst- og Iværksætteruge, der foregår i uge 47 fra den 18. - 22. november. En af de mange events er den største internationale iværksætterkonkurrence på dansk grund, hvor deltagere fra over 40 lande dyster i tre dage om at blive verdens mest kreative iværksætter.

Den hidtil største internationale konkurrence for iværksættere på dansk grund, Creative Business Cup, åbner på 1. dagen af Danmarks Vækst- og Iværksætteruge, der finder sted i uge 47 fra 18. - 22. november 2013. Deltagere fra over 40 lande mødes i tre dage i det hidtil største VM for kreative iværksættere.

Ud over Creative Business Cup omfatter ugen i Danmark over 200 arrangementer rundt om i hele landet. Der er fx konkurrencer for skolebørn, der kulminerer ved, at 5.000 børn og unge mødes i Danish Entrepreneurship Award i Fredericia.

Der er også masser af inspirationsmøder til spirende og nye iværksættere, der er udviklings- og eksportseminar for selvstændige, herunder Dansk Eksportdag, og der er landet største vækstkonference Veje til Vækst med over 1.400 deltagere, som foregår i Herning.

Anders Hoffmann, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen:

Vi har brug for iværksættere, der har potentiale til at skabe arbejdspladser, og vi har behov for flere vækstvirksomheder. Det er Danmarks Vækst- og Iværksætteruge med til at sætte fokus på. Verdens øjne er i tre dage rettet mod Danmark, når deltagere fra over 40 lande dyster om at blive verdensmester inden for kreative erhverv. Denne chance skal vi naturligvis gribe for at skabe nye vækstmuligheder for danske virksomheder i ind- og udland.

Danmarks Vækst- og Iværksætteruge er en del af Global Entrepreneurship Week, som finder sted i 138 lande for sjette år, og som verdens største iværksætterfond Kauffman Foundation står bag. Danske Creative Business Cup, der i 2012 havde 17 lande med, er udvalgt som global nøgleevent.

Thom Ruhe, vice president of Entreprenuership i Kauffman Foundation:

Danmark er vidt berømt for sin store iværksætterånd, og det kommer derfor ikke som nogen overraskelse, at Danmarks Vækst- og Iværksætteruge atter i år har over 200 arrangementer. Jeg ser personligt frem til at deltage i den internationale jury i Creative Business Cup i København for at kåre verdensmesteren.

I dag åbner tilmeldingen officielt til arrangementer på www.uge47.dk.

Kontakt for pressen: Kim Marquart, mobil 40 87 78 69

 

Fakta om Danmarks Vækst- og Iværksætteruge

Erhvervs- og Vækstministeriet står bag Danmarks Vækst- og Iværksætteruge, der sammen med 34 private og offentlige partnere sætter fokus på potentielle vækstområder, der kan skabe job og økonomisk vækst.

Der sker gennem en kampagne, der støtter ambitionen om, at Danmark skal være blandt de lande, der er bedst til at skabe nye vækstvirksomheder og levedygtige iværksættere.

Kampagnen er en del af Global Entrepreneurship Week, som finder sted i 138 lande for sjette år, og som Kauffman Foundation står bag. Et helt centralt element i den danske kampagne er omkring 200 arrangementer, som i år tilbydes i uge 47, den 18.- 22. november over hele landet.

Kampagnen inspirerer unge som gamle, iværksættere som etablerede erhvervsfolk gennem lokale, regionale, nationale og internationale arrangementer til at udforske deres muligheder. Arrangementerne skaber nye forbindelser mellem iværksættere, potentielle samarbejdspartnere, mentorer og investorer samt formidler de offentlige støttemuligheder.

Ud over det overordnede fokus på virksomheder med vækstpotentiale og spirende iværksættere vil der i år være særligt fokus på kreative erhverv, undervisning, eksport, internationalisering finansiering, salg & markedsføring, markedsmodning, rammebetingelser og iværksætterkultur.

Danskernes interesse for at skabe egen virksomhed og få den til at vokse er stigende. Det viser den omfattende evaluering af regeringens årlige vækst- og iværksætterkampagne, som er foretaget.

Optællingen viser, at der i 2012 var 21.275 deltagere til 191 arrangementer over hele landet i selve kampagneugen. Det er en stigning i forhold til 2011 og 2010, hvor deltagerantallet var henholdsvis 15.237 og 12.200.

Erhvervsstyrelsen er sekretariat for Danmarks Vækst- og Iværksætteruge og betjener de 34 partnere, som er: Center for Kultur- Oplevelsesøkonomi, CONNECT Denmark, Danske Advokater, Dansk Erhvervsfremme, DARE2, DJØF Selvstændige, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Industri, Ejerskifte Danmark, Eksportrådet, Ernst & Young, Etnisk Erhvervsfremme, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Finansrådet, Fonden For Entreprenørskab - Young Enterprise, FSR - Danske Revisorer, Håndværksrådet, IDA, IT-branchen, Kaospiloterne, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, SKAT, Symbion/Accelerace, Teknologisk Institut, Undervisningsministeriet, Venture Cup, Vækstfonden og Væksthusene.

Alle arrangementer samt evaluering kan ses på kampagnesitet www.uge47.dk

Webbannere, logo mv. fås på: startvaekst.dk/uge47.dk/bannere_2