Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Pressemeddelelse31.10.2013

Dagen før deadline: 430.000 har bestilt nøglen til Digital Post

Langt de fleste virksomheder og foreninger har nu bestilt den medarbejdersignatur, der giver adgang til den digitale postkasse. Der er stadig virksomheder, der mangler signaturen og har brug for hjælp. Til dem er der udvidet support i aftentimerne og i denne weekend.

Fra i morgen – fredag den 1. november – begynder det offentlige at sende digital post til alle virksomheder og foreninger i Danmark. Posten sendes til en særlig postkasse til sikker post fra det offentlige. Af de 450.000 – 500.000 aktive virksomheder og foreninger, har 430.000 nu bestilt den signatur, der er nøglen til postkassen. Dem, der ikke selv oprettede postkassen inden deadline, får oprettet den automatisk. Men det er deres eget ansvar at få den medarbejdersignatur, der giver adgang til postkassen.

Vicedirektør Henning Steensig, Erhvervsstyrelsen:

Nu har de fleste virksomheder og foreninger bestilt den medarbejder-signatur, der er nøglen til den digitale postkasse. Der er stadig virk-somheder, der mangler at bestille signaturen, men vi er tæt på mål. Jeg vil anbefale, at de sidste bestiller deres signatur nu, så de er klar til at åbne postkassen, når det første digitale brev kommer.
Der er mange, som har brug for hjælp her i slutspurten. Derfor har vi styrket supporten betydeligt med aften- og weekendåbent.
Der kan være ventetid på at få den bestilte medarbejdersignatur. Men dem, der har bestilt inden 1. november, får ikke digital post, før signaturen er udstedt.
Hvis man ikke har åbnet sin postkasse, når man får det første digitale brev, så får man et fysisk brev med posten, der informerer om, at der nu er ulæst post i den digitale postkasse, og hvilken myndighed, der er afsender.

Signaturen kan bestilles på: Virk.dk/postkasse, hvor der også er vejledninger. Har man brug for personlig support, kan man ringe til 70 80 86 86. Den gratis hotline er åben alle hverdage fra kl. 9-20 frem til den 8. november og den kommende weekend fra 11-16. Samtidig er kapaciteten øget, så mange flere kan betjenes.

Hvis man ikke er fortrolig med at bruge pc, kan man få hjælp på flere end 80 biblioteker landet over.

Kontakt

Pressemedarbejder Dorte Kaiser på 35 46 62 35 eller dorkai@erst.dk

Fakta

  • Den 1. november 2013 bliver det obligatorisk for de danske virksomheder og foreninger, der har et CVR-nummer, at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Og herefter begynder det offentlige at sende Digital Post.
  • Der er 650.000 danske CVR-numre. Ved hjælp af tal fra Danmarks Statistik og SKAT anslår Erhvervsstyrelsen, at 450.000 – 500.000 af dem er aktive virksomheder og foreninger, der fremover vil få digital post fra det offentlige.
  • 430.000 virksomheder har bestilt den medarbejdersignatur, der giver adgang til deres digitale postkasse. De får ikke digital Post fra det offentlige, mens de venter på at få signaturen udstedt.
  • Digital Post til virksomheder og foreninger vil spare det offentlige for 400 mio.kr. om året.
  • De digitale postkasser giver mulighed for sikker digital identifikation af virksomhederne og sikker digital dialog med dem.
  • Virksomheder og foreninger får en gratis digital postkasse, som kan benyttes til sikker post og kan bruges som arkiv.

Oprettelse og support

  • Virksomhederne skal oprette deres postkasse via Virk.dk og kan tilgå den fra både Virk.dk og e-Boks.
  • Der er lavet et omfattende hjælpeunivers på virk.dk/postkasse hvor alle med et CVR-nummer kan bestille en NemID medarbejdersignatur og blive guidet igennem oprettelsen af den digital postkasse
  • Erhvervsstyrelsen, e-Boks og Nets-DanID har lavet en fælles hotline til personlig henvendelse om NemID medarbejdersignatur og oprettelse af postkassen på tlf. 70 80 86 86. I øjeblikket er der et stort pres på telefonerne. Derfor er åbningstiden udvidet i den kommende uge, så der er åbent fra 9-20 på hverdage. I weekenden den 2. og 3. november er telefoner åbne fra 11-16. Samtidig er kapaciteten øget, så mange flere kan betjenes.

Fra 11. november er hotline åben alle hverdage fra 9-18.

  • Flere end 80 biblioteker er klar til at hjælpe dem, der har svært ved at bruge en computer og oprette postkassen. Virksomheder og foreninger kan sende en SMS med teksten BIB og deres postnummer til 1940 – så får de telefonnummeret på et bibliotek i nærheden.

Virksomheder og foreningers respons på kampagnen for Digital Post

  • Erhvervsstyrelsen har gennemført 3 spørgeskemaundersøgelser blandt virksomheder og foreninger – med flere end 500 respondenter hver gang.
  • Den seneste undersøgelse er gennemført i slutningen af uge 43. Den viser, at hele 80 pct. vil oprette postkassen - og at 71 pct. forventer at gøre det inden 1. november. Kun 2 pct. tilkendegiver, at de ikke vil oprette en postkasse. 18 pct. ved endnu ikke. Manglende tid er hovedårsagen til, at respondenterne endnu ikke har oprettet postkasserne. 2 pct. savner information.
  • Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Erhvervsstyrelsen.

Bag initiativet

  • Initiativet om digital post udspringer af Globaliseringsstrategien ”Fremgang, Fornyelse og Tryghed” fra 2006 og ”Strategi for digitalisering af den offentlige sektor 2007-2010”. Med digitaliseringsstrategien for 2011-2015 blev det besluttet, at gøre postkassen obligatorisk.
  • Erhvervsstyrelsen har ansvar for Virk.dk, hvor postkassen til Digital Post ligger, og den kampagne, der skal motivere virksomheder og foreninger til at oprette en postkasse til Digital Post.
  • Erhvervsstyrelsens kampagne består af fysiske breve til alle med et CVR-nummer, tv-spot, avisannoncer, onlineannoncer og netværkskommunikation, hvor flere end 150 brancheforeninger, erhvervsorganisationer og sammenslutninger af foreninger formidler budskabet om Digital Post.
  • Digitaliseringsstyrelsen har ansvar for den tekniske løsning til Digital Post og den adgangsgivende signatur.
  • E-Boks har leveret postkasseløsningen til Digital Post
  • Digitaliseringsstyrelsen har indgået aftale med Nets-DanID om den adgangsgivende NemID medarbejdersignatur.