Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed17.10.2013

Afgørelser kan give billigere opkaldspriser på mobilen

Emner: Tele og internet

Nye afgørelser vil gøre det mere attraktivt for mobilselskaberne at tilbyde billige opkald til eksisterende kunder samt tiltrække nye kunder.

Afgørelser er truffet over for de danske mobilselskaber om maksimalprisen på terminering. Terminering er en engrostjeneste og en essentiel del af et opkald, som mobilselskaberne køber af hinanden.

Erhvervsstyrelsen (og tidligere IT- og Telestyrelsen) har siden 2006 reguleret termineringspriserne. Sideløbende med reguleringen er der sket en markant udvikling i konkurrencen på mobilmarkedet. Med nærværende afgørelser fastsættes termineringsprisen for 2014.

Voice mobile termination rates in DKK øre per minute

 May 2006May 2007May 2008May 2009May 2010May 2011March 2012Jan 2013Jan 2014
TDC8472625444332386.68
Telenor8472625444332386.68
Telia8472625444332386.68
3(Hi3G)104104927451332386.68
Mundio-1049274--23***86.68
Lycamobile**----51332386.68

 

Terminering er en bagvedliggende del af et telefonopkald, som er nødvendig for, at opkaldet kan gennemføres. Det er teknisk set kun mobilselskabet, som den kaldte kunde har abonnement hos, der kan sørge for termineringen, og at opkaldet til kunden gennemføres. Der er derfor et fravær af konkurrence om at udbyde terminering til kunden. Derfor kan mobilselskaberne have et incitament til at sætte termineringsprisen højere, end hvad omkostningerne berettiger. Derfor regulerer Erhvervsstyrelsen prisen.

Læs afgørelserne her