Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Pressemeddelelse17.12.2013

6.500 har fået it-hjælp på biblioteket

Emner: Digitalisering

Biblioteker i 86 af landets kommuner har nu til sammen hjulpet knap 6500 små virksomheder og foreninger i gang med selvbetjeningen på nettet. Mange har fået hjælp til at oprette en NemID medarbejdersignatur og en digital postkasse. Andre har haft brug for vejledning i at indberette moms og syge- og barselsdagpenge.

Dermed er det lykkedes Erhvervsstyrelsen og Kulturstyrelsen at nå ud til det antal cvr-registrerede, som man regnede med var målgruppe for kampagnen.

Direktør i Erhvervsstyrelsen Betina Hagerup:

- Vi er meget glade for, at så mange har benyttet bibliotekernes tilbud om it-hjælp. Der kan dog stadig være flere derude, som har brug for hjælp. Derfor fortsætter tilbuddet til næste år, så vi kan få de sidste med.

Send en SMS med teksten: BIB [postnummer] til 1940. Så får du telefonnummeret til det nærmeste bibliotek, der kan hjælpe. Ring og lav en aftale med dem. Servicen koster almindelig sms-takst. Læs mere om it-hjælpen på www.virk.dk/bib

De fik hjælp på biblioteket - Læs alle cases her

For yderligere oplysninger kontakt pressemedarbejder Julie Bech Willemoe, 35 29 19 46 eller jubewi@erst.dk.

Fakta

Biblioteket hjælper dig med at:

  • Komme i gang med at bruge en computer.
  • Oprette en NemID medarbejdersignatur, der er din virksomheds eller forenings digitale nøgle til selvbetjening på nettet.
  • Oprette en digital postkasse, så din virksomhed eller forening kan modtage post fra det offentlige. Postkassen skal være oprettet inden 1. november 2013.
  • Give fuldmagt til din revisor, bogholder eller andre der ordner papirarbejdet for din virksomhed.
  • Starte virksomhed og ændre oplysninger om virksomheden.
  • Sende elektronisk faktura til det offentlige.
  • Indberette moms.
  • Indberette syge- og barselsdagpenge.

Fyn

På Fyn er biblioteket i Odense et af de i alt syv biblioteker, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet 71-årige Hans Hedemand. Som tidligere økonomichef i en privat virksomhed er han ikke uvant med computere, men ind imellem sker det, at han kører fast - som da han for nylig skulle oprette en digital postkasse til hesteavlsforeningen Dansk Sports Ponyavl, hvor han er kasserer.

Der var heldigvis hjælp at hente på biblioteket i Odense:

- Jeg havde fået et brev med information om it-vejledning for cvr-registrerede på biblioteket, og om hvordan man finder frem til det nærmeste bibliotek, der tilbyder vejledning, fortæller Hans Hedemand som straks ringede og fik en tid. Det var rigtig godt, siger Hans Hedemand om den hjælp, han fik på biblioteket.

Han føler sig allerede godt hjemme i e-boksen, og skulle den digitale postkasse med tiden komme til at volde ham problemer, så ved han nu, hvor han skal henvende sig. Eller, som han siger:

- Så ringer jeg bare til biblioteket og siger "hjæææælp."

Foruden biblioteket i Odense er bibliotekerne i Nordfyns Kommune, Middelfart, Faaborg Midtfyn, Svendborg, Nyborg og Langeland med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

Hovedstaden

I Region Hovedstaden er Rudersdal en af de 24 kommuner, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet Niels Didier Andersen fra Virum. For år tilbage havde han eget firma. I dag er han førtidspensionist og handymand i virksomheden Frivillige Handymænd, som han selv har været med til at stifte.

- Det er socialt hjælpearbejde, siger han om virksomheden, der tilbyder pensionister gratis hjælp til ophængning af billeder og gardiner og andre praktiske opgaver i hjemmet.

En digital postkasse fik Frivillige Handymænd midt i november. Først prøvede Niels Didier Andersen selv, men gik i stå og søgte hjælp på biblioteket i Birkerød.

To gange måtte han på biblioteket, før den digitale postkasse var på plads. Første gang hjalp den ”fagligt dygtige vejleder” med at få bestilt en medarbejdersignatur. Anden gang med at aktivere postkassen. Men så følte Niels Didier Andersen sig også hurtigt hjemme i e-boksen for cvr-registrerede.

- Nu kører det, siger han.

Foruden Rudersdal-bibliotekerne er biblioteker i Hvidovre, Rødovre, Ishøj, Høje-Taastrup, Vallensbæk, Ballerup, Egedal, Tårnby, Dragør, Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Hørsholm, Helsingør, Fredensborg, Gribskov, Halsnæs, Furesø, Allerød, Hillerød, Frederikssund, København og Bornholm med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

Midtjylland

I Midtjylland er biblioteket i Holstebro et af de i alt 19 biblioteker, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet 53-årige Claus Jørgen Junker. Han er slagteruddannet og faglærer på Uddannelsescenter Holstebro. Og så har han en bibeskæftigelse som spegepølseproducent.

Det sidste kræver en digital postkasse, og Claus Jørgen Junker var ret langt i oprettelsesprocessen, da han gik i stå.

- Jeg kunne ikke få den digitale medarbejdersignatur til at virke, forklarer Claus Jørgen Junker, som derfor ringede til biblioteket i Holstebro og fik en tid til vejledning.

På biblioteket kendte de til problemet og rådede Claus Jørgen Junker til at opgive den digitale signatur og i stedet bestille en NemID.

Et par dage efter havde Claus Jørgen Junker modtaget en NemID til sin virksomhed med posten. Og så var der ingen problemer.

Foruden biblioteket i Holstebro er bibliotekerne i Herning, Odder, Ikast-Brande, Struer, Lemvig, Skive, Aarhus, Favrskov, Ebeltoft, Rønde, Norddjurs, Hornslet, Silkeborg, Skanderborg, Horsens, Hedensted, Viborg og Randers med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

Nordjylland

I Nordjylland er biblioteket i Aalborg et af de i alt 10 biblioteker, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet ægteparret Solveig, 72, og Trolle Henriksen, 75, med at oprette en digital postkasse til Trolle Henriksens enkeltmands-vurderingsfirma.

Parret havde selv forsøgt sig derhjemme i Klarup, men var gået i stå. På biblioteket i Aalborg kunne de to vejledere konstatere, at parret manglede en NemID til deres firma, og faxede så en bestilling og forklarede parret meget nøjagtigt, hvordan de først ville modtage en adgangskode og så et nøglekort. Og ganske rigtigt, et par dage efter kom koden. Efter den fulgte nøglekortet. Og så lykkedes det Solveig og Trolle Henriksen at ”få fumlet sig igennem” ved computeren derhjemme.

Om parret nogensinde kommer til at bruge den digitale postkasse, er de dog ikke så sikre på.

- Men vi har et cvr-nummer og er nødt til at følge reglerne, siger Solveig Henriksen og understreger, at hun og hendes mand fik en meget fin hjælp på biblioteket. Det var vældig fint. Og det var ikke med venstre hånd. De sad to og hjalp os i et lokale, og der var ingen stress eller jag, siger hun.

Foruden Aalborg Bibliotekerne er bibliotekerne i Thisted, Morsø, Jammerbugt, Mariagerfjord, Rebild, Vesthimmerland, Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

- Problemet var at komme derind. Da der først var hul igennem, var det egentlig nemt nok, siger han.

Sjælland

I Region Sjælland er Roskilde en af de i alt 18 kommuner, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet 69-årige Lennart Studinski fra Gevninge. Han sad derhjemme ved sin computer og forsøgte at oprette sin digitale postkasse selv, da han gik i stå.

- Jeg kunne ikke finde et sted, hvor der stod enkeltmandsfirma, mindes den pensionerede lærer, nu indehaver af et enkeltmandsfirma, der opkøber kasserede sprossede vinduer, sætter dem i stand og sælger dem videre.

I november var Lennart Studinski til sin første vejledningssession på biblioteket i Roskilde. Her fik han hjælp til at bestille en kode til sin medarbejdersignatur. Anden gang brugte hele to ihærdige vejledere over en time på at fremskaffe en installationskode. Den tredje og sidste manøvre viste sig dog at være enkel.

- Det gik hurtigt og kunne klares af en enkelt vejleder, siger Lennart Studinski, imponeret over bibliotekets vejledere:

- På en skala fra 1 til 10 vil jeg give dem et 9-tal. For det, de har gjort, er flot. Og alternativet var, at jeg selv havde ringet til hot-linen. Men det kostede 250 kroner i timen, og dem ville jeg gerne spare.

Foruden Roskilde Bibliotekerne er bibliotekerne i Greve, Solrød, Ringsted, Slagelse, Høng, Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Køge, Stevns, Faxe, Næstved, Vordingborg, Guldborgsund, Nakskov, Maribo og Rødbyhavn med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

Syd- og Sønderjylland

I Syd- og Sønderjylland er biblioteket i Esbjerg et af de i alt 10 biblioteker, der er med i kampagnen. Her har man blandt mange andre hjulpet den 43-årige Michael Søkilde Christensen. Han er stifter og ejer af det godt seks mand store Bramming-baserede entreprenørfirma Kabton ApS og skulle have hjælp til oprettelsen af den medarbejdersignatur, som han havde brug for til at søge gravetilladelser på virk.dk. Michael Søkilde Christensen, der betegner sig selv som ”almindelig dødelig,” når det gælder hans personlige computerkompetencer, havde forsøgt at bestille signaturen derhjemme fra kontoret i Bramming, men det ville ikke rigtig lykkes. Til sidst ringede han til Esbjerg Kommune, som fortalte, at han kunne få hjælp på biblioteket.

Det var i august måned, og Michael Søkilde Christensen har ikke haft brug for at komme på biblioteket siden. Den digitale postkasse klarede hans revisor for ham. Men skulle han få brug for hjælp en anden gang, vil han ikke tøve med at bestille en tid hos en af Esbjergbibliotekets to it-vejledere.

- De skal have stor ros. De var ekstremt professionelle. Jeg havde slet ikke regnet med at få så god en behandling. Jeg er meget, meget positiv, siger han.

Foruden Esbjerg Bibliotekerne er bibliotekerne i Vejle, Kolding, Haderslev, Aabenraa, Tønder, Sønderborg, Vejen, Varde og Billund med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.