Facebook LinkedIn Twitter Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.
Nyhed17.09.2013

15 midtjyske biblioteker klar til at hjælpe erhvervslivet

Emner: Digitalisering

Digitaliseringen er over Danmark. Siden 1. juli har alle virksomheder og foreninger med et CVR-nummer skullet indberette moms via internettet. Den 1. november skal alle virksomheder og foreninger oprette en digital postkasse. Digitaliseringen gør det meget nemmere. Men for nogle enkelte er det svært. De kan nu få hjælp til betjening på biblioteket.

Ifølge direktør i Erhvervsstyrelsen Betina Hagerup betyder digitaliseringen, at virksomhederne vil opleve en hurtigere, nemmere og mere sikker kontakt med det offentlige. Desuden sparer både det offentlige og virksomhederne tid og penge på porto.

- Vi ved dog, at nogle virksomheder og foreninger oplever, at det er svært at bruge nettet, når de skal bruge de digitale løsninger, siger Betina Hagerup og peger på den personlige hjælp, som i alt 70 biblioteker landet over tilbyder de virksomheder eller foreninger, som har svært ved at bruge en computer.

- Jeg er meget glad for samarbejdet med bibliotekerne, som betyder, at vi nu kan få alle virksomheder og foreninger med på digitaliseringsvognen, siger hun.

I Region Midtjylland er 15 af regionens i alt 19 biblioteker med i kampagnen. Indsatsen koordineres her fra Herning Bibliotekerne, der sidste år var med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens pilotprojekt og derfor har ydet it-support til virksomheder og foreninger siden 2012. Kim Vad Jensen er en af to ansatte ved Hernings Bibliotekerne, som står for it-vejledningen.

- Det er en spændende udfordring, og det kører rigtig fint, siger han og vurderer, at han og hans kollega gennem det sidste halvandet års tid har ydet it-support til omkring 20 virksomheder.

- Når vi nærmer os den 1. november, som er skæringsdatoen for oprettelse af den digitale postkasse, bliver der mere run på. Det er jeg sikker på, siger han.

Ifølge Kim Vad Jensen er de virksomheder, der har modtaget it-vejledning på Herning Bibliotekerne, typisk enkeltmandsvirksomheder. En enkelt landmand og et par foreninger har han også vejledt – en af dem per telefon.

Virksomhederne får typisk hjælp til medarbejdersignatur og tilmelding til Digital Post, og Kim Vad Jensen har også hjulpet nogle stykker med digital momsindberetning.

I Region Midtjylland er – foruden Herning Bibliotekerne – bibliotekerne i Odder, Morsø, Ikast-Brande, Holstebro, Struer, Skive, Aarhus, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Horsens, Hedensted, Viborg og Randers med i Erhvervsstyrelsens og Kulturstyrelsens kampagne.

Kontakt

Kommunikationsmedarbejder Julie Bech Willemoe, 35 29 19 46, jubewi@erst.dk

Foto

It-hjælp i Midtjylland

Billedtekst: Kim Vad Jensen vejleder Birgit Svendsen, Aulum Elservice, på lokalbiblioteket i Aulum.

Fakta

Biblioteket hjælper dig med at:

  • Komme i gang med at bruge en computer.
  • Oprette en NemID medarbejdersignatur, der er din virksomheds eller forenings digitale nøgle til selvbetjening på nettet.
  • Oprette en digital postkasse, så din virksomhed eller forening kan modtage post fra det offentlige. Postkassen skal være oprettet inden 1. november 2013.
  • Give fuldmagt til din revisor, bogholder eller andre der ordner papirarbejdet for din virksomhed.
  • Starte virksomhed og ændre oplysninger om virksomheden.
  • Sende elektronisk faktura til det offentlige.
  • Indberette moms.
  • Indberette syge- og barselsdagpenge.

SMS-tjeneste

Send en SMS med teksten: BIB [postnummer] til 1940. Så får du telefonnummeret til det nærmeste bibliotek, der kan hjælpe. Ring og lav en aftale med dem. Servicen koster almindelig sms-takst. Læs mere om it-hjælpen på www.virk.dk/bib

Hot-line

Du kan også få hjælp til medarbejdersignatur og Digital Post ved at ringe på telefon: 70 80 86 86. Hotlinen har åbent mandag-fredag kl. 9-18.

On-line hjælpeunivers

Der er udarbejdet et lettilgængeligt on-line hjælpeunivers, der guider virksomhederne med at oprette en digital postkasse www.virk.dk/postkasse