Spring navigation over
Indhold start

Regnskab 2.0

Erhvervsstyrelsen stiller flere muligheder for digital indberetning af årsrapporter til rådighed.

Erhvervsstyrelsen har udviklet den digitale indberetningsløsning Regnskab 2.0, hvor virksomheder kan indberette årsrapporten digitalt. Digitale regnskaber åbner op for nye muligheder. For aktionærer, analytikere og banker vil digital indberetning af årsrapporter indebære en forbedret adgang til regnskabsdata. Myndighederne vil naturligvis også kunne anvende disse data, bl.a. i kontroløjemed.

Regnskab 2.0 består af to forskellige indberetningsmuligheder, Regnskab Basis, for mindre virksomheder, og Regnskab Special, for virksomheder med behov for lidt mere.

Regnskab Basis

Regnskab Basis er et let tilgængeligt værktøj til at danne og indberette årsrapporter for små virksomheder. Når data indtastes i Regnskab Basis, konverteres disse automatisk til henholdsvis pdf-format og det særlige digitale format XBRL. Det er således ikke nødvendigt for små virksomheder at anskaffe sig særlig software for at indberette årsrapport digitalt.

Regnskab Special

Regnskab Special er styrelsens specialløsning, som giver større frihed i forbindelse med den digitale årsrapport. Virksomheden eller dennes revisor skal således selv danne årsrapporten i pdf-format og i det digitale format XBRL, hvorefter begge filer uploades og sendes til Erhvervsstyrelsen via Regnskab Special. Ved brug af denne indberetningsløsning stilles der dermed krav til virksomhedens eller dennes revisors it-systemer. Det skal således være muligt for virksomheden eller revisor at danne filer lokalt i det særlige digitale format XBRL.

Læs mere om digitale regnskaber