Spring navigation over
Indhold start

Iværksætterugen skal trække flere unge til

Evalueringen af iværksætterkampagnen i 2010 viser, at interessen var væsentlig større end de foregående år. Hele 12.200 personer deltog i de 141 arrangementer, der blev afholdt i uge 46. Stigningen på 25 pct. skyldes i høj grad flere unge. I år finder kampagnen sted fra 14. – 20. november, og der bliver flere internationale konkurrencer.

Langt flere studerende deltog i arrangementer under iværksætterugen i uge 46 i 2010 end tidligere. Det var den væsentligste årsag til, at iværksætterkampagnen slog rekord. Det var fortsat voksne iværksættere og virksomheder med vækstambitioner, som mødte frem i størst antal i uge 46.. Globalt var der 40.000 arrangementer i 102 lande med 10 mio. deltagere.

Vicedirektør Anders Hoffmann, Erhvervs- og Byggestyrelsen:

Formålet med kampagnen, som vi nu kører for fjerde år i træk, er at sætte spot på iværksætteri og vækst. Der er bestemt grobund for at skabe flere arrangementer for børn og unge, og der kan gøres en indsats for at få iværksætterkulturen til at slå rod blandt de unge.

Modsat de andre hundrede lande i kampagnen er de fleste danske deltagere vækstvirksomheder eller nye iværksættere.

Danmark er det land i kampagnen, der har bedst fat i virksomhederne, og det vil andre lande godt lære af – mens vi omvendt kan blive bedre til at få fat i de unge, siger Anders Hoffmann.

Evalueringen af iværksætterkampagnen for 2010 offentliggøres nu. Den viser, at der til de 141 arrangementer var 4.730 deltagere fra målgruppen børn/unge/studerende/lærere, mens der var 6.866 deltagere fra målgruppen spirende iværksættere og vækstvirksomheder. Endelig var der otte arrangementer fælles for alle målgrupper, hvor der kom 671 deltagere.

I år foregår kampagnen i uge 46 fra 14.- 20. november. De 30 partnere bag kampagnen, herunder Økonomi- og Erhvervsministeriet, DI, Væksthusene, Fonden for Entreprenørskab, Eksportrådet, IDA m.fl., har netop haft sit første møde og er i gang med at planlægge ugen. Der er lagt op til flere internationale konkurrencer, blandt andet for studerende på videregående uddannelser og elever i de sidste klasser i folkeskolen.

Læs evalueringen på www.uge46.dk

Kontakt: Kommunikationschef Ulla Jacobsen, 35 46 66 60 / 20 75 78 09