Spring navigation over
Indhold start

Tusindvis af job i fare på grund af dårlig planlægning

Op mod 170.000 arbejdspladser i danske selskaber er i fare for at gå tabt i løbet af de næste 10 år. Virksomhedsejerne er nemlig ikke gode nok til at forberede ejerskiftet, viser estimater fra Erhvervs- og Byggestyrelsen. Derfor lancerer DR og Erhvervs- og Byggestyrelsen nu kampagnen ”Farvel til Firmaet”.

Tab af stribevis af arbejdspladser, en blødende bundlinje og følelsesmæssige kampe. Det er blot nogle af de emner, der er i spil, når virksomhedsejere kommer for sent i gang med at planlægge et ejerskifte af firmaet. I løbet af de næste 10 år når flere end 70.000 danske virksomhedsejere pensionsalderen og skal finde nye ejere. Men 35 pct. af ejerne har slet ikke forberedt sig på ejerskiftet. Og det kan få store konsekvenser, siger vicedirektør i Erhvervs- og Byggestyrelsen, Anders Hoffmann: ”Et vellykket ejerskifte kan betyde vækst for virksomheden og for Danmark, hvorimod vi risikerer tab i milliardklassen og tab af titusindvis af arbejdspladser, hvis ejerne ikke forbereder salget i god tid”.

Jens Moberg kommer ejerne til undsætning

På DR2 kan seerne i fem nye programmer følge en række ejere, der skal finde en ny ejer til virksomheden. ”Farvel til firmaet” er titlen på programserien, hvor den kendte erhvervsmand, Jens Moberg, er coach for virksomhederne og kommer dem til undsætning i de svære beslutninger og personlige dilemmaer.
”Først og fremmest handler det om at få ejerne til at træffe de nødvendige valg for at forberede et vellykket ejerskifte. Og som man kan se i tv-programmerne, så er det ikke altid nemt. Der er meget på spil for ejerne, og virksomhederne er deres livsværk”, siger Jens Moberg.

Tvunget til ejerskifte

Ejeren af vingården, Højbakke Vingård, 58-årige Kurt Forslund, er én af de personer, vi møder i tv-programmerne. Han er billedet på en rigtig iværksætter, der har fulgt sin store drøm om at starte egen virksomhed. Over de seneste ti år har han opbygget en solid virksomhed med produktion af vin fra egne druer, webshop og konsulentarbejde for andre avlere. Men Kurt Forslund har problemer med helbredet. Et dårligt hjerte har indtil videre betydet, at han har gennemgået to ballonudvidelser, og samtidig læner han sig op af en by-pass operation og en ny hjerteklap. Derfor er Kurt Forslund tvunget til at sætte firmaet til salg. Her og nu. Som optakt til salget må han træffe en række beslutninger, han ikke tidligere har haft overvejelser omkring. Med flere års forsinkelse. Sammen med Jens Moberg finder han dog frem til, hvad virksomheden er værd og går i gang med at finde en køber.

kampagnens hjemmeside kan seerne blandt andet få gode råd til ejerskifte.

Programstart: DR2, 7. februar kl. 23:00.

Kontakt:

Niels Hagen Rasmussen, redaktør, DR Kampagner: 40 10 52 88, nha@dr.dk
Ulla Jacobsen, kommunikationschef, Erhvervs- og Byggestyrelsen: 20 75 78 09, uj@ebst.dk.