I langt de fleste tilfælde vil en digital indberetning træde i kraft med det samme.
Men en indberetning kan kræve manuel behandling på grund af virksomhedsformen (fx erhvervsdrivende fond), sagstypen (fx genoptagelse) eller den konkrete virksomheds forhold.
Og i nogle tilfælde skal Skattestyrelsen godkende først (fx start af personligt ejede virksomheder).
Når du indberetter digitalt, er der altså to mulige udfald:
- Du modtager en e-mail med virksomhedsresumé inden for få timer, hvis din indberetning er trådt i kraft med det samme
- Du modtager en e-mail med et sagsnummer umiddelbart efter, du har indberettet, og kan derefter følge din sag ved at indtaste sagsnummer, så længe din indberetning behandles af en medarbejder i Erhvervsstyrelsen eller en anden myndighed (fx Skattestyrelsen)
Ændringer, du ikke kan indberette digitalt
Disse ændringer skal indberettes manuelt på selskabsblanketten
- Grænseoverskridende fusioner og spaltninger
- Grænseoverskridende flytning af hjemsted
- Reassumption (genoptagelse af bobehandling)
- Offentliggørelse af meddelelse om efterfølgende erhvervelser fra stifter
- Offentliggørelse af redegørelse om selvfinansiering
- Offentliggørelse af ledelseserklæring ved udbytteudlodning i andre værdier end kontanter, jf. selskabslovens § 38
- Omdannelse af andelsselskaber til aktieselskaber
- Overgang fra at være en erhvervsdrivende fond til at være en ikke-erhvervsdrivende fond
- Stiftelse og ændring i medarbejderinvesteringsselskaber
- Stiftelse og ændring i europæiske aktieselskaber (SE-selskaber) og filialer af disse
- Stiftelse og ændring i europæiske andelsselskaber (SCE-selskaber) og filialer af disse
- Stiftelse og ændring i europæiske økonomiske firmagrupper (EØFG)